Säljtunnel

3 apr 2019 | Sälj på nätet

Så här kan du nå ut och nå fram till dina idealkunder i det digitala bruset. Bjud på värdefullt innehåll och skapa en säljtunnel.

 

“Vi drar till oss människor som vibrerar på samma frekvens som vi. Som utsöndrar samma energi och har liknande behov.”

(Agneta Sjödin)

Hitta folk som vill jobba med dej

En idealkund ger dej kraft och energi. Det är folk som VILL och KAN jobba med dej. Det är lättare att nå ut när vi vet vem vi pratar med.
Se gärna min treminutersfilm om att hitta kraftfulla kunder:

VAD ÄR EN SÄLJTUNNEL?

Ett sätt att hitta sina idealkunder i det digitala bruset är att använda en säljtunnel.

Tanken med en säljtunnel är att visa en främling vem du är och vad du kan erbjuda, automatiserat.

 

För att beskriva något i den digitala världen tycker jag att det kan vara bra att likna det med något IRL. Tänk dig att en handlare annonserar i en tidning. Ett helt gäng människor kommer att se annonsen och några av dom kommer att gå till butiken för att handla. Inne i butiken finns erbjudandet på en synlig plats. I kassan frågar personalen om kunden vill bli medlem. Några kommer svara nej och idealkunderna blir medlemmar. Nu kan handlaren hålla kontakten med idealkunderna på ett mer personligt sätt.

Från främling till kund. En säljtunnel är den väg du skapar för potentiella kunder från det att de hittar dej till att de gör det du vill att de ska göra t ex genomför ett köp på din hemsida.

DET HÄR BEHÖVER DU I DIN säljtunnel


1). Freebie – Lead Magnet
Tänk dej att du dukar upp ett smörgåsbord med ditt mest värdefulla innehåll. Kan du plocka ut en smakbit att bjuda på för att visa vem du är och vad du kan hjälpa till med? Paketera din smakbit så har du en sk lead magnet (köpmagnet) / freebie (gratisprodukt) att ge bort i utbyte mot e-postadressen. Då kan du hålla kontakten och på så vis bygga ditt varumärke. Exempel: checklista, video, meditation etc.

2). Landningssida med sk Opt-in
Webbsidan dit kunden kommer när hen klickat på din annons / länk. Här finns lämpligtvis kort info som bekräftar att kunden kommit till rätt landningssida och ett formulär för att signa upp sig på din e-postlista i t ex MailerLite, MailChimp.

3). Tacksida
Webbsida i t ex WordPress där kunden laddar ner din freebie och ev får ett första erbjudande.

4). Automatiserad mejlsekvens
Mejlsekvens som automatiskt kör igång när kund skrivit upp sig på e-postlistan.

5). Säljsida
Webbsida i t ex WordPress där du slutligen vill sälja en produkt eller tjänst till de kunder som VILL och KAN jobba med dej, dina idealkunder.

GÖR en enkel säljtunnel

  1. Annons om din freebie / lead magnet på Facebook + Instagram.
  2. Främlingen klickar på annonsen, kommer till din landningssida och skriver upp sig på e-postlistan. På tacksidan kan kunden ladda ner freebien.
  3. Nu följer en automatiserad mejlserie med mer värde, info om dej och ditt erbjudande med länk till säljsidan.
  4. Dina idealkunder går till säljsidan och genomför sitt köp.
  5. Håll kontakten med dina idealkunder.

Gratis guide - 5 nycklar till en egen säljmaskin

Hämta gratis guide - freebie -  "5 nycklar till en egen säljmaskin" »

 

Over and out, Hälsningar Jenny Sandfors, InternetForm

VAD TYCKER DU? – SKRIV GÄRNA EN KOMMENTAR

0 kommentarer

Bloggare - Jenny Sandfors

Bloggare - Jenny Sandfors

webbutvecklare

Hej! Jag jobbar med webbhjälp för själfulla entreprenörer som vill växa och få avlastning.

...det är min tårtbit för mer flow och chill i världen!

OM BLOGGEN

Utforskar och filtrerar om inre utveckling.  Berättar om min väg från tidsjakt till flow & chill. Till vardags jobbar jag med wordpressutveckling och webbkurser.

VILL DU VÄXA GENOM ATT SÄLJA MER ONLINE?
Prenumerera på mitt inspirationsbrev "Ett filter om Flow & Chill", så får du en GRATIS guide med "5 nycklar till en egen säljmaskin".
Ja, jag vill ha inspirationsbrevet och en GRATIS guide för mer sälj online »